måndag, augusti 07, 2006

Army cake

Svägerskans bror är hemma på besök från USA med amerikansk flickvän och mamma hade bjudit hem hela "familjen" på middag och jag blev ombedd att fixa en kaka till efterrätt, först tänkte jag på morotskaka eller pavlova men ville ha något svenskt.
Som förrätt fick vi kräftor, med kryddost, baguette, hembryggt öl och snaps. Flickvännen var uppvuxen i Maine och hade sett för många hummrar skräckslagna blivit kokta så hon åt inte skaldjur men vi andra sög, sörplade och klämde i oss, min brorson (10 år ) gick och tittade vilken tallrik som hade största kräftorna innan han tänkte sätta sig, till sist fick han några kräftor extra som lillasyster inte orkade sätta i sig, sen fick vi en ugnsstekt röding och sen var det dags för efterrätten, medans jag var inne och fixade såsen listade till slut min svägerska ut vad det var för något;

Kronans kaka
1 rund form med löstagbar botten ca 10 port ( Vår kokbok )
smörj formen och lägg ett tillklippt bakplåtspapper i botten innan du bröar formen

100 g sötmandel
2 normalstora, kokta kalla potatisar
75 g smör eller margarin
1,5 dl socker
lite bittermandelolja
2 ägg

Rör rumsvarmt fett, socker och bittermandelolja poröst, tillsätt äggen ett i taget.
Mixa eller mal mandeln fint och riv potatisen, rör ner detta och häll i formen, grädda i 175 grader ca 40 - 50 minuter.
Låt svalna något och stjälp sedan upp den.

Servera den med citronsås:
2 äggulor
0,5 dl socker
skal och saft av 1 citron

2,5 dl vispgrädde

Vispa äggulor och socker poröst
Riv skalet av citronen, endast det gula och pressa den tillsätt det.
Vispa grädden, blanda ner ägg-socker-citronen mot slutet.

Jag testade ett gammalt husmorsknep när jag rev citronskalet, jag tog en bit bakplåtspapper och satte emot raspen innan jag började riva, när jag var klar följde allt skal med istället för att fastna mellan hålen.
När vi kom till efterrätten var batteriet slut i kameran, men egentligen ser inte kakan så märkvärdig ut men den är underskattad i dessa choklad frosseritider.

Sen har jag efter 2 veckors letande fått tag i Pineapple chipotle chutney här i Malmö. Jag hittade den på Hemköp Kronprinsen och tror att jag tog den sista, den är jättegod, fruktig och frisk på samma gång som den är kryddig och har lite hetta. Jag köpte även cranberry- ginger men ärligt talat har jag inte gett den burken en chans att visa vad den går för

Etiketter: , , , ,