torsdag, augusti 03, 2006

Zucchini


Alla som odlat zucchini vet hur mycket det blir av bara en planta och har man då för säkerhets skull satt flera så riskerar man att bli osams med halva bekantskapskretsen för att man strör dem omkring sig medan man går. Jag äter ganska mycket zucchini, jag vet inte om det blev en vana då jag odlade...
Idag plockade jag i alla fall fram mitt recept på zucchinisufflé, tyvärr hittade jag inte min suffléform utan det fick bli äggpannor, det var ju i alla fall den fluffiga krämigheten jag ville åt

Zucchinisuffle ca 4 port ( på bilden något ihopsjunken )

400 g zucchini
1 msk smör/margarin/olja
1 vitlöksklyfta

2 dl mjölk
3 msk mjöl
0,5 tärning grönsaksbuljong

3 msk riven parmesan
3 ägg, separerade

Tärna zucchinin, salta den och låt den rinna av, skölj och torka den.
Fräs den i matfettet tills den tar färg, pressa eller riv vitlöken och låt den fräsa med mot slutet
Vispa samman mjölk och mjöl och smula ner buljongtärningen.
Tag zucchinin från värmen och tillsätt mjöl-mjölk blandningen, rör och låt det puttra några minuter, det blir en tjock stuvning. Tillsätt osten och gulorna, värm så de får reda lite. smaka av med salt och peppar och låt svalna.
Vispa vitorna till skum och rör ner 1/3 i stuvningen och rör sedan försiktigt ner resten.
Häll alltsammans i en smord suffléform ( om du hittar din ) det är viktigt att kanterna är väl smorda.
Grädda i 175 grader ca 20 minuter.
Mitt kylskåp sade att jag skulle ha rökt skinka till, men sufflén funkar som vegetarisk rätt kanske med färskpotatis till och sallad

Etiketter: