torsdag, juli 27, 2006

Basilika

Basilika är / var en av mina favoritkryddor, dvs färsk basilika. Pga min lilla skallskada kan jag inte känna doften av basilika men det kopplar inte riktigt i huvudet att det är så.
I alla fall så köpte jag 2 krukor basilika i början av sommaren som jag plockade av de stora bladen och gjorde något med, sen planterade jag dem i en större kruka på balkongen och har gått och plockat blad hela sommaren och igår kände jag att nu var det så mycket blad att jag var tvungen att göra något så jag bestämde mig för att göra pesto och stoppa in i frysen. Det blev lite ca 5 dl

ca 90 blad basilika
150 g pinjenötter
3 vitlöksklyftor
4 dl olivolja
200 riven parmesan
1 tsk salt

mixade allt utom salt och ost med mixerstaven och mixade sen ner det sista. Ser trevligt och grönt ut och när jag får tillbaka luktsinnet är jag övertygad om att det smakar basilika också.

Jag tycker om att baka pizza och pensla degen med pesto, lägga tunnskivad, ursaltad zucchini och lite, lite ost över, gott som drinktilltugg.

Normalt sett brukar jag inte göra egen pesto om jag inte hittar buntar med basilika på Möllevångstorget, det finns en utmärkt sort i kyldisken i en liten platt plastbytta

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Tack för grattiset :) jag gilalr också basilika, har några små odlingar här hemma men det växer väldigt sakta måste jag säga.
Angående polentan, på www.risenta.se hittar du ett recept på polenta muffins som är väldigt gott. jag har gjrot det flera gånger. Annars lägger du i en buljongtärning eller gör en kaka av det. här är det väldigt vanligt med Bolo de Fuba. jag kommer lägga ut recept på det snart, så håll utkik.:)
ha det så bra!

10:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home