måndag, juli 31, 2006

Ljummen linssallad med rimmad torsk och rökt sidfläsk

Jag har alltid gillat linser, röda linsbiffar, Bulgarisk linssoppa, Dal och även linssallad med inte kombinationen ovan, jag har nog sett linser som en vegetarisk måltid. Det har varit flera varianter av rubrikens kombination i Elle så jag bestämde mig för att testa, det börjar dessutom bli dags att tänka på matlådor igen och linssallad skulle jag kunna tänka mig någon gång emellanåt.
Jag hade 150 g puylinser i förrådet och ungefär så här gjorde jag:

Linssallad ca 3 portioner

150 g linser
1 hönsbuljongtärning
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 hel morot
1 kryddnejilka, stick in den i en lök
1 lagerblad
1 kvist färsk timjan
rejält med vatten att koka i
ev mer salt

Dressing
2 msk olivolja
1 msk vinäger, mandarin balsam tog jag
1 tsk fransk senap
3 salladslökar, skivade
6 rejäla kvistar persilja, hackad
Koka upp och låt det sjuda ungefär 25- 30 minuter

Blanda samman dressingen och salta och peppra, låt linserna rinna av, släng löken och kryddorna och skiva moroten, tillsätt linser och morot till dressingen och blanda om.

Till rimmade torsken tog jag en fryst tinad bit torskrygg, Findus säljer djupfryst i 3-pack, lade den i en plastpåse tillsammans med 1,5 tsk salt och 0,5 tsk socker och rejält med hackad timjan, enligt receptet skall den ligga i kyl 1,5 timme, rengör ytan med papper och stek den i stekpannan.
Vid serveringen strör man över strimlad stekt rökt sidfläsk. Jag skar bort svålen och rejält med fett, strimlade och stekte den hårt och då skulle jag beräkna 75 g/ person.
Jag har en bild på detta men det är segt ikväll så den kommer senare. Tallriken tillhör en servis jag samlar på. Jag har en tekanna som tillhörde en frukostservis mina morföräldrar fick i lysningspresent, sen har jag och föräldrarna hittat lite delar då och då.
Som efterrätt tog jag mig lite apelsinglass, den är jättegod och har perfekt konsistens direkt från frysen, nästa gång skall jag testa att göra den med yoghurt istället för det känns att den är bra fet.
Imorgon skall jag testa linssallad med getost, vilket jag tror är en höjdare och kanske ta mig bort till Drottningtorget för att testa stans godaste glass

Etiketter: ,