måndag, juli 24, 2006

Vilda fläskkotletter

Jag har varit hemma hos mina föräldrar i helgen och ätit fläskkotletter. I detta hus äts det en gång om året då den färsksaltade gurkan är klar.
Färsk saltad gurka är en stor sak hos dem speciellt för min pappa och något som inte finns i affärerna i Skåne.
Nu skulle det handla om fläskkotletter. Det är inte bara att köpa dem på ICA utan i Lillehem som ligger lite söder om Degeberga finns det en uppfödare av grisar som låter grisarna gå ute och kultingarna få springa med mammorna och böka.
Förra året hade ett vildsvin hittat hit och tyckt att han hamnat i himmelriket och raskt betäckt alla suggorna. Suggorna måste ha tyckt att han presterat bra för när ägarn skulle skjuta galten så omringade de honom så han inte kunde göra det. Så småningom blev galten skjuten men alla årets slaktsvin har alltså inblandning av vildsvin. Detta var inget som märktes på våra kotletter. Jag vet inte om mina föräldrar fått historien av bonden eller om de läst den i tidningen för det hade tydligen stått där också och då vet vi ju att det är sant...

Själv har jag laddat upp i kylen med inlagd gurka och nyss upplockad potatis, mmm.

Etiketter: , , ,