söndag, juli 30, 2006

Apelsinglass

Jag vet, det är inte precis säsongsbetonat med apelsin, men det finns i kyldisken på affären.
Jag åt upp det sista av jordgubbssorbet häromdagen och bestämde mig för att göra apelsinglass denna gång, hittade ett recept i Jan Hedhs Desserter som jag utgick från

Apelsinglass
2,5 dl apelsinjuice, färskpressad Tropicana
25 g honung
125 g socker
2 dl vispgrädde

Koka upp juice och honung i en kastrull.
Smält sockret så det blir gyllene och börjar ryka lite.
Häll juicen över i sockerkastrullen och rör, värm tills allt sockret smält.
Låt kallna.
Blanda i grädden och frys i maskin

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Mm låter gott, det ska jag komma ihåg när det blir varmare, just nu är det jättekallt här! Vi blev lite lurade av värmen några veckor men nu är vintern tillbaka. Nu ska jag gå ut och städa gården sen in och dricka en kopp te och vila lite innan det är dags att hämta yrvädret på dagis. :)
Tack för länken och boktipset! :)

7:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home