måndag, juli 24, 2006

cyberkocken


Efter att inte fattat att det var bråttom förra månaden hade jag förstått den biten den här gången, eftersom jag varit bortrest i helgen hade jag inte fattat att det var måndag lunch som gällde men eftersom jag hade tänkt ut vad jag skulle göra och det är en supersnabb rätt så kommer det här. Jag kan ju också tillägga att det var glädjande just den här månaden att allt fanns hemma, jag fattar inte vart pengarna har tagit vägen?

Pasta med räkor och broccoli 1 p

0,5 stånd färsk broccoli i små buketter
80 g spaghetti
salt och olja till kokning

250 g räkor med skal, skalade

0,5 dl matlagningsgrädde
0,5 msk fiskfond
5 blad från rosmarin, fint hackade
6 svarta oliver i bitar
2 soltorkade tomater i olja, strimlade
1 äggula

5 blad basilika, riven i bitar

Parmesanost att riva över

Koka pastan och broccolin, jag gör det i samma vatten men lyfter upp broccolin när jag anser den är klar. slå av pastan

Blanda samman matlagningsgrädde, fond, rosmarin, tomater, oliver och äggula och vispa upp det så att äggulan löser sig

När pastan är klar, slå tillbaks den i grytan och tillsätt grädde- ägguleblandningen och rör tills gulan reder såsen, för 1 portion funkar det med eftervärme i alla fall på min spis.
Tillsätt broccolin och tillsätt till sist räkorna och basilikabladen.
Lägg upp i en djup tallrik och riv parmesanost över

Pronto!

3 Comments:

Blogger Anne said...

Så, nu är sammanställningen uppe:

http://annesmat.blogspot.com/2006/07/cyberkocken-4-sammanstllning.html

//Anne :)

9:50 fm  
Blogger Ilva said...

Kul att du kom till skott den har manaden! Det ser gott ut!

10:10 fm  
Blogger Karin said...

Jag har varit runt och tittat och tycker det är kul att alla tänkt så olika, sen är det faktiskt bra att få sig en putt ibland så man tänker i lite nya banor

10:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home