söndag, april 06, 2008

Brylépudding

eller "Petits Pots de Crème" som de heter i Det goda franska köket. Portionsformar med brylépudding. Jag tänkte att jag skulle testa Créme Brylé men när jag insåg att det var gjort på vispgrädde, vilket det ju faktiskt betyder om jag tänker efter lite så gick tanken över till detta istället. Jag tog dessutom lättmjölk vilket funkar alldeles utmärkt.
Brylé pudding 2 portioner
0,5 dl socker
2 msk vatten
koka detta så att vattnet kokar in sockret kristalliserar sig och sen smälter och får en bränd ton.
Fördela detta i 2 små ramekiner, det blir inte mycket, snurra dem lite men bara botten behöver täckas.
2 dl mjölk
1 ägg
1 äggula
2,5 msk socker som är smaksatt med vaniljstång
Blanda ihop detta dagen innan och låt det stå i kylen, skall du göra det samma dag så värm mjölken och låt den svalna, detta för att undvika blåsor i puddingen.
Fördela i formarna och grädda i vattenbad i 165 grader ca 20 minuter.
Det finns de som äter detta varmt eller ljummet, jag tillhör inte dem. Låt det stå i kylen till nästa dag så hinner puddingen lösa upp allt socker i botten.

Etiketter: ,