onsdag, april 02, 2008

Müslimuffins

Nigella som ligger bakom receptet anser att de är perfekta till frukost. Själv har jag lite svårt att tänka på dem som frukostmat för det är mer kaffebröd för mig. Jag kan tänka att servera dem på en brunch eller ta med dem på picknick. Jag hade en enkel müsli med russin och torkade bananbitar i, men jag kan tänka mig att om man väljer en av de fruktiga sorterna så blir de snäppet bättre. De har en väldigt trevlig konsistens.
Jag gräddar för det mesta muffins i min muffinspanna med bullformar i håligheterna. Sen kan jag köpa fina bullformar, tyvärr så syns inte mönstret så bra bara...

Müslimuffins 12 st
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
0,25 tsk salt
2,5 dl lättfil
1 ägg
2,25 dl farinsocker
0,75 dl rapsolja eller annan neutral olja
250 g müsli (eller granola om man vill det)

I princip så blandar man de torra ingredienserna för sig och de våta för sig och blandar sen ihop det. Klicka ut i formarna och grädda i 200 grader ca 25 minuter.
Jag lade ner allting direkt i min nya kökskompis och blandade ihop det, smeten kändes lite lös men det blev bra när de var färdiggräddade

Idag fick jag se Risentas lösmüslisortiment på Ica Malmborgs Mobilia. Man hade någon slags intropris 5,90 / hg mot 7,90 som är ordinarie. Det gjorde att dinkelflingorna som jag köpte kostade som 500 g förpackningarna, jag köpte dessutom puffat quinoa ( smakar ingenting ) och torkade aprikoser som fanns både svavlade och osvavlade. Jag kommer nog inte att bli storkonsumet av detta. Det kann vara bra om man vill ha lite av nånting men då är risken stor att påsen väger mer än innehållet.

Etiketter: , , ,