söndag, april 06, 2008

I fiskarnas tecken

Fastän jag gillar fisk så är jag dålig på att komma till skott så nu har jag bestämt mig för att bara äta fisk eller i alla fall inget kött under en vecka. Jag började i fredags med de baguette liknande ( ? ) bröden och tonfiskbitar i tomatsås, en liten burk jag köpte i trepack i Frankrike efter tips från en kommentör ( kan man säga så? kommentator, kommenterare ?? ) på Matälskarens sida. Ungefär som makrill i tomatsås men mindre smak. På kvällen var tanken den att jag skulle äta bakad potatis med en gravlax och räkröra som består av gravlaxsås, utrörd med matyogurt eller liknande mejeriprodukt och sen strimlad gravlax och räkor i. Hur jag än letade i kylen så var jag tvungen att inse att jag inte hade någon gravlaxsås, nu är det inte svårt att göra egen men för ett ensamhushåll är den köpta bra. Men eftersom jag hittade 5 olika påbörjade franska senapsburkar ( och då har jag inte öppnat champagnesenapen jag köpte senast...) fick det bli senap och dill istället, givetvis fanns det ingen dill heller men jag hittade lite gräslök. Det smakade bra även om det inte blev som jag tänkt mig. Eftersom jag hade så mycket senap tänkte jag steka fisk med fransk senap blandat i ägget vid paneringen. Nu hittade jag lite pesto så det blev det istället och lika delar ströbröd och parmesanost i paneringen
Grönsaker, basilikayoghurt och operakällarens tomatbröd till. Fisken är Pangasius eller hajmal som den skall kallas. Orange ljus i sydsvenskans stora artikel om lovlig fisk för 2 veckor sedan

Etiketter: