söndag, mars 30, 2008

Navarin Printanier


Jag har letat igenom en hel del kokböcker och funnit flera likartade varianter av denna lammgryta. Till slut valde jag ingredienserna från Julia Child m.fl "Det goda franska köket" men tillagade det hela på spisen. Jag tog lammstek men här kan man gärna använda andra bitar av lammet. jag skulle dessutom rekommendera att ta 1,5 kg lammkött istället för den 1 kg stek jag använde.


Navarin Printanier 4 personer som gillar grönsaker

1 kg lammstek
smör/rapsolja till bryningen
1 msk socker
5 dl vatten
1 tsk salt
1/4 tsk svartpeppar från kvarnen
0,5 dl vetemjöl
2 buljongtärningar
2 dl krossade tomater
2 vitlöksklyftor
1/4 tsk timjan
1 lagerblad

Skär köttet i 5 cm tärningar och bryn det i fettet. Lägg över i en gryta. Strö mjölet över och rör om.
Lägg sockret i stekpannan och låt det karamelliseras, slå på vatten och vispa ur pannan. Tillsätt det till köttet tillsammans med övriga ingredienser. Låt det koka upp och sjuda på svag värme tills köttet är klart. Det skall nästan börja falla sönder. För mig tog det 1 timme.

Nu skall det i grönsaker! enligt boken:

6- 12 skalade potatisar
6 skalade morötter
6 skalade späda små kålrötter
12- 18 skalade gula lökar 2- 3 cm i diameter

Jag tar totalt 2 liter, det är potatis i stora bitar, 1 palsternacka, morötter, 3 kraftiga ändar på salladslök, betalade för som purjolökar, några förskrämda jordärtskockor.

Tag upp köttet , tillsätt grönsakerna och sjud dem så de blir klara.
Koka 2 dl gröna ärtor och 2 nävar frysta haricots verts i saltat vatten några minuter.
Blanda ner kött och ärter- haricots verts i grytan och låt allt koka 5 minuter.

Etiketter: , ,