onsdag, april 02, 2008

Brödbak

Jag har trätt in i den fantastiska världen av levain och surdegar, chefer och poolish.
Eftersom surdegarna och levainet måste bli lite surt och börja jäsa så valde jag att baka baguetter från Jan Hedhs bok. I början gick det väldigt bra, men sen började jag frifräsa lite, sen upptäcker jag att min vattenspruta hällde jag "Cillit Bang" i för två veckor sen och det kändes inte som om jag ville spruta brödet med det, dessutom blir rakblad som används för att skrapa etiketter från glasburkar för slöa för att snitta bröd med. Jag bakar ut mindre portionsbaguetter men viker degen fel så jag får lite olja mellan vecken och bröden delar sen på sig på lite säregna sätt, de får liksom lite eget liv och har man lite snuskig fantasi ( vilket jag givetvis inte har ) kan man se lite roliga formationer.
Jag har lärt mig att inte baka mer bröd än att jag kan grädda det på en omgång i ugnen, dessutom skall jag införskaffa mig en stenskiva. Jag är dock faschinerad över att bröden håller form och storlek när jag flyttar över dem på bakplåtspapper från den mjölade handduken där de fått jäsa.
Även om bröden inte är baguetter så är det riktigt gott!