måndag, mars 31, 2008

Nästan som på Operakällaren


Daniel som är konditor på Operakällaren bloggade om ett tomatbröd för ett tag sen och eftersom jag förutom 4 garderober köpt mig en Kitchen Aid idag valde jag att inviga den på detta sätt.

Receptet är lite omgjort, anpassat till konsumentprodukter och jag bakade ut baguetteliknande bröd istället. Detta är nog första gången som jag och rågsikt kommit överens!
Vill du ha orginalversionen klicka på Daniel ovan
Tomatbröd 3 baguetter
500 g krossade tomater
1 pkt jäst
1/4 dl olivolja
3/4 dl vit sirap
450 g rågsikt
400 g vetemjöl special
1 tsk torkad timjan ( hade ingen basilika)
1,5 tsk salt
Blanda först samman krossade tomater, jäst, olja och sirap. Tillsätt mjölet och knåda väl,jag körde längre än de 2- 3 minuter som orginalreceptet säger, Jag var lite tveksam till om allt mjölet skulle kunna komma med men det gick bra. Tillsätt sedan saltet och arbeta några minuter till.
Låt jäsa 1 timme.
Knåda först i maskinen och sen ytterst lite på bakbord,forma 3 avlånga baguetter lika långa som plåten,låt de jäsa 30 minuter, snitta dem och grädda i 250 grader tills de blir klara. Jag är osäker hur länge jag gräddade eftersom det ringde på dörren just då.
Svalna på galler, lite bregott på och njut!
PS. Den är banangul och dessutom hittade jag grönsaksskäraren på Emmaus Björkå som öppnat ny affär vid ÖB för 50 kronor! Oanvänd
PS 2. Jag har levain på gång också.

Etiketter: ,