onsdag, april 02, 2008

Champagneprovning i Epernay

Efter rundvandringen hamnar vi i ett avsmakningsrum. Det finns olika varianter från att inte dricka någon champagne till 3 olika sorter. På bortersta brickan står det 2 glas. Det är någon som är så gamig att den beställt en "Imperial Tour". Gissa vem!
Jag fick smaka den "vanliga" champagnen och den rosa. De var väldigt olika i smaken till den "vanligas" fördel, just där och just då i alla fall. Dricka snabbt skulle man göra också och folk lämnar sina glas utan att dricka ur dem. Det tredje alternativet var en söt eller halvsöt champagne .
Givetvis protesterar jag så när guiden tar upp de övriga till shoppen får jag vara kvar. En amerikansk tjej bestämmer sig för att stanna också, men det känns ändå som om man stjälper i sig de dyra men ack så goda dropparna.
I shoppen säljer man givetvis champagne, men även lite souvenirer som smycken, förslutningskorkar om man inte dricker upp sin flaska med en gång ( inga problem för mig), glas mm mm allt är väldigt smakfullt. Bilden ovan visar en liten pimpad champagneflaska om någon känner sig sysslolös till helgen är det bara att ta vägen förbi bolaget och Panduro och medge att det är mycket snyggare än folie och ett sidenband!!
Härom dagen hörde jag på radio att man vill utöka området för Champagne pga att det är så stor efterfrågan på drycken från nya marknader som Kina och muslimska länder i arabvärlden. Om Jyllandsposten tar och lugnar ner sig kan det kanske öppna sig oväntade marknader för danskt fläskkött också...

Etiketter: ,