lördag, oktober 14, 2006

Åla mörker

Ålamörkret ligger djupt över Skånes östra kust. Hånsa och hans fru Maria arrangerar troligen de bästa ålagillena längst hela kusten. Maria som heter Blombärg i efternamn är dessutom en av de skickligaste konstnärerna på påskens konstrunda. Att hon jobbar i textil gör saken bara intressantare för mig.
Om man är på ålagille hos dem kan man även få musikunderhållning av Hånsa och hans All star band ;-) !!!
Själv gillar jag ålsoppa, ålaladåb och stekt ål men är glad om någon annan anrättar dem. Rökt ål kan jag vara utan men pappa köper alltid den av Hånsa! Nu kommer den stora frågan: Hur har jag ätit ålen tillagad idag?
Svaret är att jag inte har ätit ål utan stekt rödspätta som hamnat i ålanäten av misstag ( sett från spättans synvinkel ) . Panerad i vetemjöl och stekt i smör/rapsolja och sen lite salt och riven pepparrot till. Enkelt och gott!

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Det är min stora dröm att få komma på ålagille. (Var iallafall i ålbod i somras). Trodde att kanske min granne över gatan i Skillinge skulle bjuda oss i höst också, men jag måste nog vara därnere för att få komma. Ät lite åt mig också!

5:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home