fredag, oktober 06, 2006

Leva i två världar



På Malmö museum pågår det en utställning som heter "Leva i två världar" och handlar om unga romer, judar och samer och för utställningen har man byggt upp kök som ska visa på att de två kulturerna samsas. Jag var där idag med min Mångkulturella mat klass och tittade och givetvis glömde jag egen kamera så bilden kommer från museets hemsida och visar det judiska köket. I två av köken finns kylskåp och i samens kök finns en frys och här kan man öppna och titta på vad som finns där, i övrigt är allt fastklistrat utom müslin i det judiska köket ( burken är dock fastklistrad), dessutom fanns det en lös plastclementin och en lös diskborste, Gissa hur jag vet detta! Dessutom fruktar jag att den klämda kaviartuben i det judiska köket inte var klämd när vi kom!

Jag tycker utställningen var sevärd och förutom den finns det jättemycket att uppleva i resten av museét bla hur det känns under en jordbävning. Mitt emot museét finns Café Zenit där man säljer rättvisemärkta produkter och ordnar föreläsningar mm. Dessutom ligger här fiskehoddorna där man kan köpa färsk fisk på förmiddagarna.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger KrakelSpektakel said...

Vad skiljde köken från svenska kök(utrustnings mässigt)?

3:47 em  
Blogger Karin said...

Det var inga kompletta kök så det är svårt att säga. I det judiska köket fanns det bägare med hebreiska bokstäver det fanns också en liten kalk med kryddor, det fanns ingenting som gjorde det tydligt att man hade två uppsättningar av porslin
I det samiska köket fanns sameslöjdsknivar och en tavla och en lampskärm med renmotiv. Det romska köket hade tyckte jag inga direkta detaljer som man kunde säga att det var romskt, men nu kommer ju romerna från flera länder och har traditioner därifrån. En elev som var med och är rom sade att lampan var typiskt romsk, fast nu tror jag egentligen att det bara var så att hon kände igen den, det var en liten kristallkrona.
Syftet med utställningen var inte att visa olika kök utan att 3 ungdomar fick berätta hur det var att leva i två världar.

7:32 em  
Blogger Viktoria said...

Den utställningen ska jag försöka hinna se (klickade vidare och såg att den håller på en månad till, drygt)!

7:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home