onsdag, oktober 04, 2006

Pannkakor med lönnsirap

Som nittonåring åkte jag till USA som aupair. Första morgonen fick jag lära mig göra French toast som vi åt med sirap. Jag tyckte det var mycket märkligt, numera äter jag det ibland och tänker nostalgiskt på Kramer mot Kramer när Dustin Hoffman skall göra det till sonen första morgonen och försöker blöta brödskivan i ägget i sin mugg.
Senare lärde jag mig laga pannkakor som vi på klassiskt amerikanskt vis gjorde på pulver och spetsade med lite vaniljessens. Det händer att jag blir sugen på detta en eller två gånger om året som nu i helgen. Nu vill jag inte ha pulvermat och när det gäller den här typen av mat så finns det bara en person som publiserar dem utan att blinka!

Nigellas Amerikanska pannkakor

2 msk smör/rapsolja
3,75 dl vetemjöl
2 rågade tsk bakpulver
1 tsk socker
1 nypa salt
3 dl mjölk
2 ägg

Blanda ihop alltsammans och stek små plättar, vänd dem när det börjar bli bubblor på andra sidan. Servera med lönnsirap.

Jag kommer ihåg att ungarna alltid skulle doppa pannkakorna i sirap och eftersom de åt väldigt långsamt så sög pannkakorna upp en massa sirap och så skulle de ha lite till, något av en ond cirkel.
Något som jag inte ätit sen jag kom hem är mackor med jordnötssmör och sylt.
Man åt sylt gjord på vindruvor, senare har jag fått veta att detta var något som man skickade till sina soldater under andra världskriget och när de sen kom hem blev det efterfrågan på det och idag är det en favorit.

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Åh, jag gick upp många kilon i USA. Var som en tunna. Berodde säkerligen på att jag nog åt pannkakorna som du beskriver att dina barn gör. Nu måste jag försöka göra dem igen med ditt recept.

3:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home