tisdag, oktober 10, 2006

Ricottaplättar

I ett avsnitt av Nigellas sommarmat lagar hon ricottaplättar i ett fantastiskt kök i ett sommarhus ( sommarstuga passar inte in här!) och för länge sen gjorde jag plättarna med Kesella och tyckte att de blev lite sura, jag kommer inte ihåg om det var den magra eller den med 10% fett. Jag har gått förbi ricottan på MAXI många gånger och förra veckan köpte jag en förpackning och testade sen receptet och de är verkligen lätta som luft, jag har ätit dem i matlåda också och det är också mums. Nu fick jag en idé om att testa kesellan igen och då måste jag GENAST köpa kesella så på väg hem från magdansen ( Jag är nybörjare och riktigt dålig, men har kul ) igår kväll gick jag in på min lilla lokala konsumbutik och köpte Kesella vanilj som jag ännu inte testat. Detta är originalreceptet:

Ricotta plättar 25 st

250 g ricottaost
1,25 dl mjölk
2 stora ägg, separerade
1,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
salt
2 tsk jordnötsolja

Rör ut ricottan med mjölk och äggulor, tillsätt de torra ingredienserna och vispa vitorna till skum, vänd ner det och stek små plättar gyllene på båda sidor.
På bilden är det djupfrysta hallon som är rårörda med lite socker men det är också gott med jordgubbar, mixa dem gärna med sockret

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

DÄR SNODDE DU ETT BLOGGÄMNE FRÅN MEJ! Jag tyckte också att ricottaplättarna blev goda. Och konstigt nog gillade jag dom nästan bäst kalla för då kom cheesecakesmaken fram mer.

7:32 em  
Blogger Karin said...

Jag köpte en ny burk ricotta igår och åt plättar till brunch idag och har sedan nallat lite i kylen...
Jag testade med vaniljkesella och det var gott men de blev inte lika luftiga och höga, nu har jag köpt kesella med jordgubb/lime men har inte bestämt mig om det blir plättar av dem eller något annat.

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home