söndag, oktober 08, 2006

Syltade gröna tomater

Kinna syltade tomater för ett tag sen så när jag var i Kivik förra veckan köpte jag lite gröna tomater. Receptet kommer från en jättebra bok som har några år på nacken nu och heter Skördefest och är skriven och fotograferad av Siv och Key L Nilsson. Jag var på en snabbvisit över natten hos mina föräldrar igår och nu har jag köpt lite mer gröna tomater för det finns ett recept på lökoch tomatsallad också. Bilden är jättesuddig men man ser i alla fall hur simmigt söt den kryddiga lagen är.

1 kg små gröna fasta tomater
vatten

Lag:
2 dl ättikssprit
3 dl vatten
5 dl strösocker
10 hela nejlikor
6-8 kryddpepparkorn
1 bit ingefära
2 bitar kanel

Skölj tomaterna, tag bort fästet och pricka dem med en gaffel 3 ggr. Lägg dem i kokande vatten och låt dem koka ca 5 minuter och därefter rinna av.
Blanda alla ingredienserna till lagen i en kastrull och låt det koka upp, rör så att sockret smälter och skumma.
Lägg i tomaterna och sjud tills de är knappt mjuka 6- 8 minuter beroende på storlek. Tag upp tomaterna och lägg dem i en burk, koka lagen en liten stund till, skumma och häll den över tomaterna. Låt stå i 2 dygn.
Slå av lagen koka upp den på nytt, skumma och häll över tomaterna igen. Låt kallna och förvara i kylskåp, smaka gärna på en tomat när du hällt över lagen andra gången!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Vad kul att du gjorde med ditt recept. Har du sett att jag testat en tomatmarmelad med citronskal också. Den gillade jag skarpt.

Länk om du vill kika:
http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/10/sommarens-sista-skrd.html

3:10 em  
Blogger Karin said...

Jag såg den och jag tror jag skall testa den istället för tomat-löksalladen som jag ursprungligen tänkt göra på tomaterna jag köpte förrs helgen

7:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home