torsdag, april 10, 2008

Citronkaka med glasyr

För många år sen hade jag en väninna som brukade baka en citronkaka som hon sen dränkte in med citronsockerlag, jag slängde receptet då jag fick för mig att jag hade samma recept i en av mina kokböcker. Den här kakan påminner om den fast indränkningen är redan med från början. Den är fet, söt och kompakt men kommer undan med det just tack vare syran och friskheten från citronerna. Receptet kommer från Martha Stewart, jag prenumererar på lite nyhetsbrev från henne. Jag var utanför hennes hem en gång. Vi såg inte själva bostadshuset utan lite växthus och några andra hus. Vi knackade inte på. Alla visste att hon inte var hemma, hon åtnjöt gratis kost och logi på statens bekostnad om vi skall uttrycka oss lite snyggt... Glacerad Citronkaka 2 st
250 g smör
5 dl socker
5 ägg
7,5 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 dl lättfil
2 citroner, saft och skal

Smörj och bröa 2 st 1,5 liters formar, eller mjöla som Martha gör
Tvätta citronerna och finriv skalet och pressa dem, blanda med lättfilen.
Blanda samman mjöl med bakpulver och bikarbonat
Rör fett och socker poröst och fluffigt, tillsätt äggen ett i sänder.
Tillsätt mjölblandningen och fil-citronblandningen och blanda alltsammans försiktigt.
Fördela i formarna och grädda i 175 grader ca 1 timme, för min ugn behövdes ytterligare 15 minuter. Stickan skall vara torr.
Låt svalna lite och stjälp sedan upp dem.
När de kallnat brer man glasyr över. Blanda 5 dl florsocker med 3- 4 msk citronsaft , jag hade inga fler citroner så jag tog cointreau, vilket jag inte tror helheten tog skada av.
Om man har ett italienskt fat med citroner på passar det utmärkt att lägga upp kakan på det.

Etiketter: