söndag, april 06, 2008

Italienare

Jag är inte riktigt nöjd med baguetterna ännu, just nu har jag en deg till ( nummer 3 ) på jäsning i kylen som jag sen skall grädda i högre värme. Det är inte fel på smaken men jag är inte nöjd med skorpan. Jag har dessutom en ny poolish ocks i kylen där halva mjölmängden är grahamsmjöl, det hör ju inte till det normala att äta så mycket vitt bröd för mig.
Jag har ingen våg att mäta smågram på men 5-6 g jäst kan jag uppskatta det är värre med saltmängderna men jag tar i 1,5 tsk till 3 dl vätska och det har funkat bra hittils.
Det här brödet innehåller durumvete, ägg och olivolja och så gillar jag den lite annorlunda utbakningen.
Frysen börjar bli full, men det är väl bara att ta med till jobbet och lägga ut i lärarrummet så brukar allt gå åt

1 Comments:

Blogger Rebecca said...

Vilket sammanträffade att vi båda bakar med grahamsmjöl idag. Hoppas det blir bra. Jag är inte heller nöjd med min skorpa, så säg gärna till om du kommer på nåt bra knep för att förbättra den.

12:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home