måndag, april 07, 2008

Baguetter och pizza

När jag började fundera över vad jag skulle äta till middag igår kväll kom jag på den smarta idéen att använda en del av baguettedegen och baka pizza av den. Till kattens stora glädje fanns det en burk tonfisk hemma, vi delar syskonlikt på den, jag som är äldst bestämmer fördelningen. Efter att ha jäst degen i kylen delade jag den i tre bitar och en av dem blev pizzan. Jag bakade ut den och lät den jäsa medans ugnen blev varm. Jag körde 275 grader och varm plåt. Jag tycker det är enklast att lägga brödet eller i det här fallet pizzan på bakplåtspapper och sedan dra hela pappret över till plåten. Detta är den godaste pizzabotten jag någonsin ätit! Jag vågar dock inte säga om det beror på degen, den höga värmen eller den varma plåten eller en kombination av allt. Efter en längre jäsning gräddade jag baguetterna i 275 grader ca 25 minuter och skorpan blev betydligt bättre, för att inte säga riktigt bra! Men jag skulle vilja att den krackelerade lite mer så nu funderar jag på att låta brödet jäsa utan bakduk i alla fall mot slutet av jäsningen. Tanken är att om ytan torkar så borde den spricka lite mer vid gräddningen.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Rebecca said...

Har du testat att spreja vatten på ytan efter gräddning? Enligt Jan Hedh ger det en krackelerad yta.

Pizza på baguettebotten är bäst!

9:17 fm  
Blogger Karin said...

Ja, fast jag tycker inte det händer så mycket

6:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home