lördag, december 15, 2007

Julbryg i Köpenhamn

Istället för en julkrans? kanske inte... Några lampor då? Vän av ordningen ser att lite byte vore i sin ordning. Jag tog inga kort på Illums lila stjärn bollar eller vad jag skall kalla dem.
Det var tyg och garnrunda som gällde men även då blir man hungrig. Efter att funderat på the på Perchs tesalong hamnade vi på Illums nedervåning och det var riktigt bra. Man kunde köpa brunchtallrik för 45 danska och fick en rejäl bit matbrödsbulle och ett wienerbröd eller croissant, smör, marmelad, ost, skinka ( riktig, inte pressad eller liknande ) och ett litet glas apelsinjuice. Hade jag inte spillt ut lite av juicen så hade ni fått sett ett kort! Det fanns flera sorters bröd att välja mellan och jag sade att jag ville ha ett med frön på och jag fick ett med flera sorters frön på, både skalade och oskalade och rejält bakat! Drack Carlsbergs julbryg till vilket var OK.
Innan vi skulle hem var vi sugna på kaffe men hamnade på Bryggeriet som ligger utanför Tivoli. Brygganläggningen på bilden står mitt i lokalen. Även här drack vi julbryg och vilken julbryg. Jag vet inte när jag druckigt så god öl senast, enligt matsedeln hade den "en snert av apelsin" och enligt tidningen/matsedeln som jag plockade med innehöll den rivet apelsinskal.
Det finns flera pubar med eget bryggeri i Köpenhamn, vi gick förbi en som jag tror hette Brewpub och som låg på en paralellgata till Ströget, hade en fin innergård som jag antar var öppen på sommaren.

Etiketter: ,