lördag, december 15, 2007

Spaghetti med brysselkål och pinjenötter

Det har slarvats mycket med maten här på sista tiden. Nu får det vara nog. Jag hittade ett recept som tilltalade mig på epicurious som är en hemsida för flera amerikanska tidningar bla Gourmet och Bon appetit. Här finns massor att hämta. Nu kan man beställa sin egen kokbok med 100 favoritrecept från siten. Alternativt kunde man välja varianter med 50 förvalda recept på ett speciellt tema. Kanske något för Allt om Mat att ta efter...
Tillbaka till pastarätten...jag gillar kraftiga grönsaker som tex broccoli, savojkål och brysselkål och letar alltid efter bra recept att tillaga grönsaker på. Detta är helt OK, det går att fixa medans pastan kokar, pinjenötterna ger trevlig konsistens och brysselkålen smakar brysselkål och skulle säkert funka med strimlad savojkål också.

Spaghetti med brysselkål och pinjenötter 1 portion

75 g spagetti
100 g brysselkål
smör/olivolja att steka i
knappt 1 msk pinjenötter
salt och peppar

Sätt på pastavattnet. tillsätt salt, olja och spaghetti och låt den koka al dente.
Rensa brysselkålen och strimla dem med kniven i en matberedare.Hetta upp oljan och smöret och fräs pinjenötterna någon minut, tillsätt sedan brysselkålen och fräs tills det börjar ta lite färg. salta och peppra. Ta i några skedar pastavatten, slå av pastavattnet och blanda alltsammans, några tag med pepparkvarnen och lite ost över. Min parmesanost var borta eller lekte i alla fall kurragömma med mig så jag tog en tysk ost som jag köpt på Willys till mycket bra pris, nyckelhålsmärkt och heter Magria

Etiketter: ,