torsdag, december 13, 2007

Rödkål

Jag fick två små huvuden rödkål med min Mossagårdslåda idag och när jag fick ett huvud för några veckor sedan gjorde jag rödkål, typ julrödkål. Denna rätt tillsammans med mandelkubbar var jag lyckligt ovetande om att man kunde gör hemma upp till 19 årsåldern när jag hamnade på Lanthushållsskolan i Bräkne Hoby.
Så här gör man rödkål enligt VKB:

4- 5 personer
3/4 - 1 kg rödkål, strimlad
1- 2 gula lökar. skivade
ca 2 msk smör
2- 3 syrliga äpplen
1 - 1/2 tsk salt
5 kryddnejlikor
5 kryddpepparkorn
1 dl russin i parantes, ta det!
2 tsk socker
1- 2 msk vinäger eller pressad citron
eller 1/2 dl svart vinbärssaft ( Jaaa!!!)

Fräs grönsakerna och frukten och låt puttra med kryddor och russin ca 30 minuter under lock, rör ibland och smaka sen av. Jag vet att svart vinbärssaft blir godast men hade ingen hemma, svart vinbärsgelé? nej ingen heller. Tranbärschutney ( nu börjar jag bli desperat) tömde flaskan, och med ytterligare tillsatser av olika sorters vinägrar fick jag till slut fason på det!
Bli inte förskräckt av den sjukt blå nyansen på kålen innan syran kommer i!

Fast egentligen föredrar jag långkål...