måndag, december 10, 2007

Julbak

Jag lovade mamma att jag skulle baka lite kakor till jul och då var jag ju tvungen att låna hennes nya kakbok dvs I mormors berså. Mamma har börjat prata om att mormor bakad rågkakor som hon kavlade ut. Jag tog de som Kinna kallar Mammas rågkakor och de blev verkligen goda! Sen hade jag en idé om att baka skorpor med pepparkakssmak och när jag hittade ett par pepparkaksbiscotti i Vinterns söta tyckte jag att det vore på sin plats att testa dem. Använder man biscotti som namn tycker jag det förpliktigar och dessa kakor håller inte riktigt, varken i smak eller konsistens.
Möjligen skulle man kunna byta ut pepparkakskryddorna mot kardemumma och få något som liknar gamla sockerskorpor som man bröt ner i nyponsoppan.
Nej tack! De åker till jobbet imorgon. Klockan 3 och före ett möte går vad som helst ner hos kollegorna och tom. hos mig...
Jag har en deg till Grahamskakor med kanelsocker som ligger och vilar, hoppas de blir bättre

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Vad glad jag blir att du bakar ur boken. Skönt att höra att det stämmer också. Det finns ett par skrivfel som jag hittat och hoppas verkligen inte att det är mer. I korgbrödet ska det vara 3 dl grovt rågmjöl. 3 har ramlat bort. Den potatistårtan (den rosa) har glasyr med florsocker och inte bara socker.
God fortsättning på 2008!

4:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home