lördag, december 08, 2007

Konsumtionsfasta

Jag funderar mycket kring det här med hur mycket grejor vi/jag köper. Läste om en kvinna i Göteborg som under snart ett års tid avstått saker som fika på stan, uteluncher, kläder etc. Jag kommer inte ihåg vad hennes blogg heter men det finns kanske någon som kan kommentera det.
I alla fall har jag funderat över hur mycket saker vi handlar och sen måste vi handla smart förvaring för att ha det någonstans...
En kompis har under november månad kört en utrensning under måttot "5 om dagen" 5 saker om dagen skall ut!
Nu har jag inlett min 6 månaders konsumtionsfasta som i princip innebär:
Inga kläder, tyg, garn, mönster etc och tro mig, jag kommer inte att gå naken!
Inga köksprylar, kokböcker, mattidningar. ingen risk här att jag inte har något att äta eller dricka ur
Fika på stan, endast i sociala sammanhang, aldrig själv med stickning ( vinsten på EH kommer att gå ner...)
Jag kommer att sätta upp den gamla hatthyllan i hallen istället för att köpa den nya som jag planerat.
Det kommer troligen att bli mer pengar över i plånboken, mindre prylar i lägenheten, kläder kommer jag att ha i överflöd i fortsättningen också men tyg och garnlagrena kommer att minska.
Lite paradoxalt är det dock eftersom jag är på G att renovera mitt badrum men pga den fuktskada som jag råkat ut för pga grannens gamla badrum känner jag att jag måste göra detta för jag litar inte på att det är riktigt gjort. Kommer dock att sätta upp en gammal hylla även här...
Jag har vissa små undantag men annars ser jag det som en rolig utmaning. Har redan varit på loppisrunda med en kollega och köpte inte något! I fortsättningen får jag väl ta kort på saker jag inte köpt!!
Sen har jag hört talas om att det finns ett ställe på stan där man kan låna böcker och läsa tidningar GRATIS...

Etiketter:

1 Comments:

Blogger lina said...

Ja du, funderar själv mycket över ämnet du tar upp! Dessutom tar det ju mycket tid att hela tiden vara på jakt efter saker! Kanske ska haka på din linje:)

2:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home