fredag, december 07, 2007

Valnötsbröd

I min familj har vi aldrig haft vörtbröd på julen utan vi har sen 1975 tror jag ätit valnötsbröd som pappa bakat. Receptet kommer från en almanacka som kom med ett bokpaket från Bra Böcker. Det var på den tiden alla var medlemmar för i varannat paket fick man en del till lexikonet. I boken finns också en liten artikel om Poilane. Brödet är en variant av hans. Brödet i boken har dock inga valnötter i så jag vet inte hur de kom med i bilden. Jag har i många år bakat valnötsbröd från Siv och Key L Nilssons bok " Alla tiders bröd" och när jag börjar jämföra skiljer det ungefär 10 g jäst. Valnötsbröd är väldigt gott, det är något speciellt att bita i en valnöt i kombination med grahamsbrödet. Jag har använt detta recept utan valnötter och med grovt rågmjöl istället för grahamsmjölet. Fast det är nåt speciellt med valnötterna. Baket till ära har jag fått låna pappas jäskorgar som han klätt med gammal lakansväv.
Valnötsbröd 2 st från Siv och Key Nilsson

3 dl grahamsmjöl
4 dl kokande vatten

Skålla och låt stå till nästa dag

4 dl fingervarmt vatten
50 g jäst
0,5 msk salt
cirka 60 g valnötskärnor ( jag tog 100 )
12 - 14 dl vetemjöl ( jag tog special )

Smula jästen på skållningen och tillsätt ljummet vatten, rör ut alltsammans . Tillsätt salt och valnötskärnor och till sist så mycket vetemjöl att det släpper bunken. Låt det jäsa 1 timme.
Knåda igen och dela i 2 bitar, forma två bröd och lägg att jäsa i korgar 1,5 - 2 timmar.
Stjälp försiktigt upp dem på en plåt och grädda pådubbla plåtar i 175 grader ca 1 timme

Gott med bara smör, en god ost eller varför inte lite julskinka...

Etiketter:

1 Comments:

Blogger annamaria said...

Vad gott det ser ut! jag har precis bakat två runda limpor med skållning. Härlig doft i hela huset.

8:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home