fredag, december 07, 2007

Barbros pepparkakor

De här pepparkakorna är jättegoda. Det är första gången jag bakar dem och jag vet faktiskt inte när mamma bakade dem sist heller. Barbro i det här fallet är min brors svärmor och mamma brukar lämna över en tom plåtburk efter helgerna till henne och så får hon den fylld tillbaka ungefär som nu.
De är väldigt enkla att göra och suckaten tycker jag höjer dem ett steg till. Jag gjorde halv sats och fick 2,5 plåtar vilket känns lagom.

Skurna pepparkakor

250 g smör
2,5 dl socker
1 dl sirap
75 g finhackad mandel, ev. skållad
50 g finhackad suckat ( 1 fp )
1 msk kanel
0,5 msk malda nejlikor
0,5 msk bikarbonat i 2 msk vatten
500 g vetemjöl

Smält smör, socker och sirap men låt det inte koka.
Låt det svalna och tillsätt kryddorna, mandlar och suckat, bikarbonaten utrörd i vatten och till sist vetemjölet.
Forma två rulle som läggs i kylen över natten. Skär den med i 2 mm skivor och grädda i 175 grader 6- 7 minuter kanske

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Halloj!
Jag har flyttat till http://matalskaren.taffel.se
uppdatera din länk och välkommen att matmingla!
Vi ses här och där!

10:58 fm  
Blogger Karin said...

Har redan varit där och nu har jag uppdaterat länken också!

7:55 em  
Blogger Viktoria said...

Karin, jag ville bara säga att jag just degen till dina jättegoda havrepepparkakor. Ska baka ut dem så fort barnen somnat.

8:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home