fredag, september 14, 2007

Lördagsgodis: kaffe

Även de perioder då jag inte druckigt kaffe har jag gillat kaffesmaken i tårtor, glass och annat.
Veckans tema på lördagsgodis är kaffe och här kommer en enkel frusen tårta

Moccamoussetårta

Botten:
3 hg mandelmassa
3 ägg
2 msk kakao

Fyllning:
4 dl vispgrädde
1,5 msk espressopulver ( snabbkaffe )
3 msk florsocker
1 äggula

Mörk choklad till dekoration

Riv mandelmassan och blanda med äggen, sikta ner kakaon och bred ut smeten i en smord springform 23- 24 cm.
Grädda i 175 grader ca 20 minuter.
Låt den kallna

Blanda samman ingredienserna till fyllningen och vispa den tjock. Bred över bottnen. Ställ in i frysen minst 3 timmar och flisa choklad över vid serveringen eller gör något mer fantasifullt med den!

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Hej Karin,

jag heter Janek Magnusson och har startat upp en sökmotor som snabbt hittar direktlänkar till recept. Om du är nyfiken så kan du prova att söka efter recept här: http://www.receptsok.se. Undrar om du skulle vara intresserad av ett länkbyte mellan min och din sida? Låter det intressant så maila mig på info at receptsok.se!

Hälsningar
Janek

1:03 em  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Det här låter verkligen gott! Jag gillar också kaffesmak i sötsaker, den balanserar det söta och ger lite annan karaktär.

9:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home