söndag, september 09, 2007

Aebleskiver

Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att prova. Jag fick ett recept av Vera som jobbar på kontoret på skolan och som ursprungligen kommer från Danmark. Hon har bott i Sverige länge och säger att hon är "båtflykting" till skillnad från dagens "broflyktingar". När jag berättade detta för min stickväninna Jane sade hon att då var hon politisk flykting. ( Hennes man kommer från Gambia och hon är inte medlem av kungahuset....)
Nu tillbaka till aebleskivorna. Jag trodde de skulle vara mer som munkar, dvs väldigt feta, men det är de inte. Man har i rejält med fett första omgången sen penslade jag bara lite mellan de andra gångerna. De första vände jag med hjälp av en gaffel, sen tog jag en trästicka ( grillspett ) När man insett att de inte kommer att stelna ovanpå utan smeten kommer att rinna ner i pannan och göra skivorna runda gick det lättare. Vera tyckte inte de var tillräckligt runda utan föreslog att jag skulle fylla "groparna" med smet, jag fyllde dem bara till 2/3. Så det skall jag göra nästa gång. Istället för äpplebit kan man ta 1 tsk äppelmos eller sylt, man kan också ta 1/2 katrinplommon då blir det Sönderjyska aebleskiver.
I brist på florsocker vände jag mina i vanligt socker, några åt jag med min nyslungade honung.
Aebleskivor kanske 30 stycken
25 g jäst
5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 msk socker
4 ägg, separerade
1 tsk stött kardemumma
50 g smör, smält avsvalnat
4 äpplen, skalade och skurna i mindre bitar
Smula jästen och tillsätt ljummen mjölk. rör så att jästen löser sig, tillsätt, mjöl, socker, äggulor, kardemumma och smör. Vispa slätt och låt det jäsa 1 timme.
Vispa vitorna till styvt skum och vänd ner dem i smeten. Slå smeten i en liten kanna med pip så blir det lättare att fylla järnet. Tänk också på att röra i smeten mellan gräddningarna för kardemumman vill gärna falla till botten
Fyll groparna och tryck ner en liten äppelbit, när skivorna fått lite skorpa vändes de med hjälp av pinnen och gräddas klart, det skall ta cirka 5 minuter. Serveras varma med florsocker över.

Etiketter: , , ,