söndag, september 02, 2007

Ekorundan: Långaröd

Långaröd är en ekologisk mjölkproducent, dessutom föder man upp gödkalvar som är av "fel" kön Diande kalv, jag måste verkligen be om ursäkt för bildkvaliten här! Kalven fick vara hos kon ca en vecka men jag är. Kor som var svåra att mjölka i roboten använde man som dikor. Man hade två mjölktankar här precis som på den förra mjölkgården jag var på. När den stora tanken tvättas vilket den görs 3 gånger 20 minuter/ dygn så går mjölken till den lilla. Här används den mjölken till kalvarna som är avskiljda. Det är ett krav som ställs på ekomjölk att kalven skall inte födas upp på torrmjölk. Ett annat är att man skall odla kraftfodret själv och här odlade man spelt och rybs för detta ändamål. Rybsen pressade man ur oljan och sålde ( tex till mig ) och rybskakorna fick djuren
Korna gick själv in i ladugården och in i mjölkroboten, sen gick den vidare ut
och på vägen kunde de få lite massage av borsten ,sen den mycket taskiga bilden ovan. Vi fick höra massor av roliga historier om hur kor beteer sig Detta är avskiljda kalvar ca 1 mån gamla och även här fanns det söta kattungar
Jag köpte dessutom en burk nyslungad honung ( vi pratar timmar ) den är flytande som acaciahonung men mycket godare, eftersom jag för en gång skull inte hade tjock yoghurt hemma så har jag doppat valnötter i den...mums

Etiketter: ,