söndag, september 09, 2007

Skräd och sesamknäcke

Pyramidbagaren har en ny knäckesort; skrädknäcke som innehåller skrädmjöl och kornmjöl. Jag köpte både knäcket och mjölsorterna.
Skrädmjöl är ett slags rostat havremjöl som är speciellt för Värmland. Det är nog mest känt för att man gör nävgröt på det. Det är en ungefär som spätze men man för smulorna med händerna, det är väldigt svårt att förklara. Det serveras i alla fall med stekt fläsk, flott och lingon. Jag har ätit det en gång när jag för några år sen var på Gammelvala. Gammelvala är en slags hembygdsdagar som firas i Brunskog varje år, man har en mängd hantverkare och visar hantverk och så kan man handla, men det är inte som en vanlig marknad utan mer genuint... Sen spelar man Värmlänningarna! Jag såg inte skådespelet men jag köpte bla en handgjord spånkorg som tyvärr ena handtaget gått sönder på, så numera har jag tagit bort det andra och använder korgen till garn.
Skräd och sesamknäcke 12 små kakor
25 g jäst
2,5 dl vatten
1 tsk salt
1 dl oskalade sesamfrön
3 dl skrädmjöl
3 dl vetemjöl
Smula jästen, värm vattnet och rör ut jästen i det, tillsätt salt, sesamfrön och skrädmjöl och till sist vetemjölet. Knåda lite.
Låt jäsa en timme.
Knåda igen och dela i 12 bitar. Kavla runda kakor, först med vanlig kavel och sen med kruskavel. Lägg 3 åt gången på plåtarna . låt jäsa 5- 10 minuter och grädda i 250 grader ca 8 minuter, vänd kakorna efter halva tiden.
Eftertorka på eftervärmen när alla kakor är gräddade

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Jag har också ätit nävgröt på Gamlevala, visst var det gott?!

11:26 em  
Blogger Karin said...

Jag blev positivt överraskad men jag blev lite chockad över sleven med flott, men det behövdes.

11:45 fm  
Blogger Preacher Man said...

Blev lyrisk när jag för nån vecka sedan hittade Skrädmjöl hos ICA Maxi, Hyllinge i Skåne! Vi festade på motti (nävgröt) den kvällen! Även min skeptiska hälsinge-hustru blev övertygad värmlänning, om också bara för en kort stund!

2:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home