tisdag, juli 18, 2006

Vattenmelonsallad

Vi var några stycken som grillade igår hos en väninna som firade sin födelsedag, bla fick vi en av mina favoriträtter som jag har introducerat flitigt i bekantskapskretsen.
Receptet kommer från Nigellas sommar och skall räcka till 8 portioner, min erfarenhet är att göra massor för det är lite som att dricka samtidigt som man äter!

1 rödlök i tunna skivor
2-4 lime, pressade
1,5 kg vattenmelon
150 g fetaost
1 knippa bladpersilja
1 knippa mynta
3 - 4 msk olivolja
2 dl svarta oliver
svartpeppar

Låt löken ligga i limen så den inte blir så skarp
Dela vattenmelonen i stora munsbitar och försök peta bort så många kärnor som möjligt. Lägg i en stor salladsskål
Dela fetaosten i bitar och lägg i samma skål
Grovhacka persilja och mynta och lägg i
tillsätt löken och limen och olivoljan
Blanda och tillsätt oliverna
Svartpeppar direkt från kvarnen!

Jag brukar ha betydligt mer lök och inte så mycket mynta, men det märker man efter ett tag hur man föredrar det. Jag brukar också servera oliverna vid sidan om.

Jag håller på och äter min pumpa-kokosmarmelad till frukost och den är helt OK men jag kommer inte att gråta tårar när den är slut.

Till slut vill jag tipsa om en jättetrevlig bok som jag tjuvläste i bokhandeln häromdagen. Den heter Fikastunder med Cecilia och innehåller recept på kaffebröd, mackor och drycker. Hon som skrivit den har en cateringfirma utanför Malmö och jag tror hon har skrivit en bok tidigare som heter Medelhavsmat för svenska kastruller. men efternamnet är borta...

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Boken heter "Cecilias fikastunder" och författaren är "Cecilia Vikbladh".

Och i övrigt vill jag tacka för en mycket trevlig blogg!

5:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home