lördag, juli 15, 2006

Grova muffins

Eftersom abstinensen har varit svår började jag dagen med att baka muffins till frukost, jag hade hittat ett recept i en kokbok som heter Sommarljus och som jag fått i premie någon gång. Den innehåller somriga trevliga recept och en massa bilder som verkar följa lyckliga familjens sommar ( observera sarkasmen i meningen )
Lätt omgjort och halverat tog jag följande
1,75 dl vetemjöl
1,25 dl grahamsmjöl
1 msk havregryn
0,5 msk socker
0,5 msk bakpulver
1 knappt kryddmått salt ( 0,25 tsk )
0,25 dl mjölkpulver ( är ej med i orginalet )
1 litet ägg ( 1 ägg )
1 dl vatten ( 2,5 dl mjölk )
50 g flytande smör/rapsolja

Blanda ihop de torra ingredienserna
Rör ner de våta och blanda samman, fördela i 6 muffinsformar och strö lite havregryn över, grädda i 200 grader ca 15 - 20 minuter.
Så här blev det:


Små och ynkliga, de smakade väldigt gott men smulade lite, jag åt dem med smör och marmelad. Först tänkte jag att nästa gång skall jag göra hel sats men fortfarande 6 muffins, men sen ändrade jag mig eftersom de smulade kommer de antagligen att smula ännu mer efter en stund i frysen, så imorgon bakar jag 3 muffins istället.

Vill du göra hel sats enligt orginalreceptet fördubbla allt utom där det står något i parantesen, då tar du det som står där.

Jag har oftast inte mjölk hemma så jag använder mig av torrmjölk när jag bakar eller om jag skulle bli sugen på tex pannkakor

Efter en sådan morgon tillbringade jag eftermiddagen med stickning i handen och drickandes afternoon tea på ett jättetrevligt fika ställe utanför Kävlinge som heter Vid ån. Te, scones, kakor, bullar så mycket du vill mellan 2 och 5 på lördageftermiddagen, jag är inte säker det är alla lördagar, hon gräddar scones varefter gästerna äter och kakorna är hembakta och jättegoda. Man kan fika vanligt också, det finns även mackor och paj. Hon har också en liten shop och en gallerihörna. Rekommenderas som utflyktsmål. Vi satt ute i trädgården i skuggan och det var helt underbart! Jag tror att hemsidan har vidan.se som adress





Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Grattis till spisen! Man kan inte leva utan spis och din ser ju dessutom fin ut.

Jag blev så full i skratt när du skrev om stället i Kävlinge. Vi har vänner där och ska dit i morgon. Min väninna pratade om cafét där du varit och föreslog att vi ska gå dit i morgon. Nu måste jag kolla upp om din hemsidehänvisning stämmer så jag kan kolla öppettider... Det var mycket lägligt att du skrev om det!

10:48 em  
Blogger Viktoria said...

Håller med - Vid ån var jättetrevligt! Vi satt inomhus, vid lekhörnan...

4:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home