fredag, juli 14, 2006

...och så stod spisen äntligen på plats...


Så här fint blev det och jag kan äntligen laga mat igen, enda nackdelen är att skårorna i knivstället är för små för mina kock knivar, men det finns andra knivar som passar.
Jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle laga till middag men fastnade till slut för Italiensk torsk, fast det blev med någon annan obestämd fisksort från frysen. Receptet kommer från ett litet häfte som heter Bra Vikt som jag brukar dela ut till mina elever och som jag provlagade nästan allt ur när jag tappade rösten innan jul och var sjukskriven.

Italiensk torsk 4p

600 g torskfilé eller annan vit fisk
1 tsk salt

10 gröna oliver, jag köper en slags marinerade vackade på Abdos här i Malmö
2 msk färsk basilika
2 msk riven parmesanost
1 tsk rivet citronskal
3 skivor kantskuret vitt bröd
2 msk flytande margarin

Sätt ugnen på 250 grader
Smörj en ugnsfast form och lägg fiskfilen i den, salta
Hacka samman övriga ingredienser, utom margarinet på ett skärbräde och blanda de med margarinet i en skål. Peppra lite!
Lägg röran över fisken och sätt in den i ugnen ca 20 minuter

Klart och jättegott. Idag åt jag broccoli till vilket är något av min favoritgrönsak.