måndag, juli 10, 2006

Sölvesborg och Köpenhamn



Så här såg jordgubbs salsan ( Anne´s food ) ut som jag gjorde i fredags, den var en hit, vi åt grillad fläskfilé och kyckling till och jag tror den smakar ännu bättre till grillad lax. Innan hade vi druckit St Tropez ( tre ragazze ) vilket också var gott och läskande, trodde det skulle bli sötsliskigt men det blev det inte ( lika delar rosévin och fanta, fruktbitar i ) Förutom Tzatziki, sallad och potatissallad hade vi också min nya älskling; Baba Ganouj (eller något liknande) auberinröra med vitlök, olivolja, citron och persilja, salt och peppar )

På lördagen var vi nere på Killebom som är en slags festivaldagar i Sölvesborg, bla så var det medeltidsmarknad vilket innebär att olika hantverkare var utklädda och sålde det de gjort, jag passade på att köpa örtkryddor, det fanns en mängd sorter, jag köpte salvia, vanlig och en brokbladig, apelsintimjan och ananasmynta


Sen hade de "gästspel" från en tysk vänort och de sålde bla keramik och marmelad, jag köpte den sort som jag ansåg var mest konstig nämligen pumpa med kokos, har inte smakat den ännu.

Idag har jag varit i Köpenhamn vilket stundtals var varmt! Ätbart så handlade jag en apelsinsås med chili och så brukar jag alltid köpa bröd med mig hem, lite öl har jag druckigt och så har jag ätit min första och sista kebab i Danmark. Jag går en speciell tyg och garnrunda men lite avstickare men jag ångrar att jag inte köpte färska ärtor med hem, det är så gott att äta direkt

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Blogger Anne said...

Aaaah, vad kul att du testade den! :)

8:12 em  
Blogger lisa said...

hej hej
har letat tips på vad man kan göra i köpenhamn och hittade din blog. du skriver att du gått på tyg och garnrunda. var går du då, har du några bra tips? vi ska bara vara i köpenhamn i två ynka dagar och jag vill få ut så mycket jag bara kan av det hela.
om du har tips på var man kan äta billig mat och ta med en bäbis tas det också emot med stor tacksamhet.
hoppas hoppas du kan hjälpa mig.

tacktack

7:35 fm  
Blogger Karin said...

OK.
Jag kommer med tåget, går ner på ströget till första torget ( tror jag) går upp till vänster och passerar strax Notre dame kyrkan på höger sida. Innan dess har jag passerat Notre dame affären på vänster sida. Kul köksgrejor! På höger sida nästan i slutet av den här gatan ligger Stoffdillen. Här köper man tillklippta tygbitar till bra priser. fortsätt till gatan tar slut och du kanske är på Nörregatan eller något liknande, gå i alla fall till höger, kanske ett eller två kvarter ner på Fiolstraede här ligger strax uldstaedet på höger sida och en liten bit längre fram en annan garnbutik i en hörna som har en ilsken expedit. Brukar ha fyndkorgar utanför. fortsätt gatan tills den tar slut och du står framför Jorks passage Går man vänster vänster här skall det finnas en ny garnaffär, har aldrig varit där men du kan ju leta om du har lust. Gå genom Jorks passage och du är på Ströget. Gå vänster till du kommer fram till Illums varuhus, det kan ligga en stof 2000 affär på höger sida, kan hoppas över. Vänster vid Illum. Sukta över väskaffären på vänster sida; Jane Burchard. Gå tills du kommer till Rosengaarden som är en tvärgata till höger. Där inne ligger Sycenter som är en fiiiin tygaffär. mmm En annan tvärgata är Kronprinsens gade och där ligger Perchs tehandel. Värt ett besök!
Tillbaks till Ströget vänster vid Illum gå fram till Magazinet, höger innan 2 kvarter upp eller ungefär ligger Vingårdsstraede till höger. På vänster sida ligger Handleren som har allt du kan tänka dig i band och dekorationer. De hade tidigare en garnaffär mitt emot och har lite garn kvar i ett inre rum.
Irra dig vidare på smågatorna eller gå upp på Ströget och gå mot stationen, ett kvarter innan rådhusplatsen gå ner till vänster och du hittar ett litet torg, titta lite till vänster och där ligger Summerfugeln ( vandkunsten 3 ) som är Köpenhamns trevligaste garnaffär. Underbart hjälpsamma och trevliga kvinnor som jobbar här! Om du tittar till höger istället ser du IW Hvidberg som är Köpengamns äldsta tygaffär. Säljer mycket till yrkesfolk. Priserna är utan moms som jag tror är på 20 % underbara ulltyger

7:15 em  
Blogger Karin said...

Jag var tvungen att kolla om det gick att publicera hur långa kommentarer som helst. Jag har en textilblogg också med bla bilder från Köpenhamn. klicka på Karin uppe till höger och välj Karin´s chamber.
Billigt ställe att äta på. Jag gillar Riz Raz, men går man in på bakgatorna finns det små restauranger med hyfsade priser. Gråbrödretorv med bla Peder Oxe är trevligt men inte precis billigt. Vad gäller barnvagnar så tror jag att det är vanligare att man lämnar vagnen utanför i Danmark åtminstonde när man fikar. Uppe i Fredrikshave finns små familjerestauranger med dansk mat och hit går danska familjer när de skall fira något, har inte varit där själv och de som jag känner som varit där har inte haft småbarn med sig.
Är det taskigt väder finns alltid Field´s

7:24 em  
Blogger lisa said...

du är fantastisk!!!

tusen tack!

4:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home