lördag, juli 01, 2006

Basilikaglass

Det blev glassmet igår kväll, jag körde 1 minuter omgångar i mikron och halva mot slutet och i nödfall funkar det.
De frusna äggulorna såg lite konstiga ut, men eftersom smeten skulle silas så använde jag dem och det gick bra.
Den ligger i frysen nu och jag har provsmakat det som blev över i glassmaskinen...
Receptet finns i Desserter av Jan Hedh och jag kan bara rekommendera er att köpa den ( eller låna på bibblan ) om ni inte har den. Recepten är mycket exakta och välgenomtänkta dessutom är de svårighetsgraderade med prickar, lite som Burda.
Det finns massor med vanliga och ovanliga kombinationer och berättelser i den. Jag har varit på en choklad demonstration med honom och för några år sedan var jag i Stockholm över dagen ( bodde inte i Malmö då ) då var det ett ungerskt gästspel på NK s konditori så de stod och blåste socker och gjorde massa annat gott bla av kastanjemassa som är ungefär som mandelmassa nere i ljushallen och han var confirence. Han är otroligt kunnig och kan spinna på vilken tråd som helst. Jag tror jag stod där i ca 4 timmar totalt!!
Jag har hans bok om choklad också och min pappa bakar efter hans brödbok man behöver nån form av assistent för det är mycket knådande i omgångar men brödet blir otroligt gott.