onsdag, juni 28, 2006

Spisar

Jag trodde att det var enkelt att köpa spis, man tittade på funktion och utseende, inte att förglömma bredden och så bestämde man sig.
Fel,fel,fel
Min spis som jag skulle få installerad idag visade det sig att jag inte hade el nog för, det var lite felmärkt på propparna och så så de fick vackert bära ner den igen ( jag bor på 3:de våningen utan hiss ) De var mycket trevliga ändå!
Sen fick jag komma ner till affären igen och det här med strömstyrka visade sig vara ett stort problem men till sist hittade vi en med glaskeramikhäll och varmluft, men då kommer nästa problem för att de kan få den levererad först i slutet av nästa vecka och jag kan få den installerad först veckan därpå. Det blev till slut en 60 cm bred spis och ett knivställ i bok som täcker glappet och jag tror detta blir bra.
Av allt det jag hade planerat att laga och baka ikväll blev det sallad på rökt fläskfilé, saffransbulghur ( fanns i frysen ) och parmesan och till efterrätt färska hallon med naturell yoghurt. Jag fick i alla fall äta på mina nya tallrikar från Höganäs och med tanke på att den nya spisen var nästan 2000 kronor billigare så blev porslinet gratis...
Sen har jag gjort en ny cous cous sallad som jag hittade i senaste Femina, det verkar som om de tänkt på mig, de kallar den för tabouleh, men det tycker jag är att missbruka namnet. I alla fall så tärnar man grönsakerna och sen blandar man allt och det får stå i kylen och svälla minst 6 timmar, så detta blir morgondagens middag

3 dl cous cous
1 brk krossade tomater
1 röd paprika, jag tog gul för färgens skull
1 liten rödlök
10 cm squash, jag tog gurka
0,5 dl olivolja
0,5 dl pressad citron
1 msk torkad mynta, jag hackade dessutom ner lite färsk från balkongen
salt, peppar

Jag tänker hacka ner rejält med bladpersilja imorgon för att få den lite mer åt tabouleh hållet