söndag, juni 25, 2006

Mynta och spisar



Visst var det mynta man skulle ha till vattenmelonsalladen frågade mina föräldrar när jag var hemma i helgen.

-- Jo , visst var det det sade jag

-- Jag tycker det smakar konstigt och beskt om den sade min pappa

-- Hoppa över den då, sade jag och använd bara persilja.

Senare när jag inspekterade krukodlingarna tittade jag på myntan och drog i den och även om mitt luktsinne fortfarande är begränsat så stämde varken utseende eller doft...

-- Ja den är det sade min mamma, kungsmynta stod det att sorten hette...

...och så var det problemet löst...

Till vänster på bilden inte att förväxla med pepparmynta, i vilket fall som helst är de överdrösade med almfrö.

Har plockat fläder och har saft på dragning nu.

Fläderblomssaft

70 - 80 blomklasar

2 l vatten

2 l socker

4 citroner, skal och saft, eller skär dem i skivor om du vill

50 g citronsyra

Koka upp vatten och socker och slå över citron och blomklasar, tillsätt citronsyra och låt stå 3 - 4 dagar. Sila och späd med önskad vätska, vatten, vitt vin eller gin rekommenderas.

När jag kokade upp vattnet och sockret började det komma mystisk rök från runt om en platta och på sidan, så nu skall jag ut och jaga spis imorgon, efter tandläkarbesöket ( Jag har inga problem vad jag skall göra med mina pengar i alla fall ) Jag behöver en 70 cm spis, vilket gör det hela lite svårare, men det löser sig säkert. Det kanske skall till något sånt här för att det äntligen skall bli av. Jag får klara mig med micro, vattenkokare, toastjärn, brödrost, glassmaskin, våffeljärn... och så finns ju grillen på gården också!