torsdag, juni 22, 2006

Choklad och cheesecake muffins


Espresso House har jättegoda chokladmuffins med en klick cheesecake i. De andra muffinsen de har är säkert goda också men jag har aldrig kommit längre. Oftast blir det bara kaffe latte eller deras kyckling-bacon mackor med senapsdressing och då som lunch.
Nu har jag experimenterat med dessa muffins och min klass fick agera försökspersoner, det finns gränser hur mycket choklad man kan sätta i sig och de är fortfarande ovetande om deras uppgift som försökskaniner.
Nu är det nya och förbättrade receptet klart och jag gör det i långpannan och skär dem sedan i lämpliga bitar. Jag skall resa hem till mina föräldrar och fira midsommar och tänkte att detta vore bra att ta med sig, så kan jag tigga matbröd lite mer öppet ( Min pappa bakar efter Jan Hedhs bok, skall berätta mer om det en annan gång)
Ursprunget till chokladkakan är ett recept från 7 sorters kakor.


Choklad och cheesecake bitar

Cheesecakesmeten:
400 g philadelphia ost
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Detta bara vispas ihop


Chokladkaka:
2 dl kakao
4,5 dl mjölk
2,5 dl socker

Detta blandas i en kastrull och får koka upp och sedan svalna.

250 g margarin
3 dl socker
3 msk vaniljsocker
4 ägg
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver

Rör matfett, socker och vaniljsocker pösigt, tillsätt äggen ett i taget. Blanda bakpulvret med vetemjölet och tillsätt det tillsammans med chokladsmeten.
Bred ut det i en långpanna med bakplåtspapper i och häll över cheesecakesmeten i swirvlar ( undrar om detta är ett ord, men titta på bilden så förstår du vad jag menar)
Grädda ca 50 minuter


Andra kulinariska utsvävningar idag; jordgubbar och körsbär.
Jag gillar verkligen körsbär, en kort period under tonåren bodde vi i ett hus med körsbärsträd, men jag hann aldrig äta mig mätt på dem. Huset dessförinnan hade plommonträd, där bodde vi längre...

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Oj, den kakan är verkligen min stil...

Grattis till kameran!

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

blev super du skrev aldig i hur många grader ska man grädda :(

12:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home