fredag, juni 30, 2006

Kryddträdgård och honung


Så här ser det ut på "min" innergård och grillplatsen ligger precis bredvid örtagården. Jag hade tänkt att bilderna skulle ligga bredvid varandra men så tänkte inte programmet...

Det skulle handla om honung också. Jag har lite blandade känslor inför honung, jag är definitivt inte "troende" men jag är väldigt faschinerad av att beroende på vilken växt bina är så smakar honungen olika och har olika konsistenser. Jag var i Paris i höstas och hamnade på en fantastisk utomhusmatmarknad där de sålde allt, bla honung. Man fick inte köpa honung om man inte provsmakade. Det var en jättetrevlig tjej som kunde ungefär lika mycket engelska som jag kan franska...

Jag köpte lavendelhonung till mig ( sådan där bina varit på lavendel, inte smaksatt ) och rododendron honung till mamma ( hon fyllde år i faggorna och jag tycker om att ge bort små delikatesspåsar med mat, kryddor etc ) men det jag ångrade var att jag inte köpte honungen från hästkastanjer, det är i alla fall vad jag tror att det var utifrån ovan nämda språkkunskaper. Det var troligen för att jag inte tyckte den var god men den hade varit rolig att ha, honungen hade färg som mörk sirap och smakade starkt och inte alls som man tänker sig honung skall smaka.

Jag använder honung när jag är förkyld, då dricker jag grönt te med honung och citron, sen har jag varm honung på vaniljglass med rostade pinjenötter nån gång ibland, ibland när jag bakar och så när jag köpt hem för mycket matyoghurt ( som nu )

Etiketter: