fredag, maj 29, 2009

Lammfärsjärpar med "indiska" kryddor


Dagens lunch blev en slags hamburgare där brödet är De italienska knutarna fast jag har bytt ut 4 dl av mjölet till Bigan mot grahamsmjöl.
Jag har under många år av storköksarbete och pedagogiskt måltidsätande utvecklat ett hat mot industrins kryddade färsbiffar med fantasifyllda namn. Samtidigt tycker jag det är roligt att krydda mina egna färsbiffar med olika smaksättningar. Lite dubbelbottnat men sen är det ju det här med konsistensen på färdigbiffarna som jag aldrig förlikat mig med...
Det var lite tomt i kylen, befinner mig mellan 2 åka bort helger och dessutom 2 dagar-hemma-sjuk så lite tomat och ajvar var allt jag kunde frambringa, sen åt jag i och för sig broccoli och paprika medans jag lagade maten, så riktigt lika torftigt som det ser ut var det inte.
Jag använde resterna av den Indiska kryddblandningen som Nigella hade till den stekta potatisen och som jag bloggat om tidigare
Sen tog jag ett vanligt grundrecept på köttfärs som detta till Lindströmmare men uteslöt peppar, rödbetor, gurka och kapris och tog istället 1,5 msk av den indiska kryddblandningen.
Jag använde mig av lammfärs, nötfärs skulle funka bra också. Formade järpar och stekte dem i smör/olivolja. Grill hade varit trevligt!