söndag, augusti 31, 2008

Indisk mat

Indisk mat hittar man i flera stånd. Indisk mat är inte riktigt min grej men det finns undantag som med allt...



Jag måste utmana mig ibland så jag köpte Santa Marias Tikka Masala kryddmix och lagade den med kikärtor, vilket blev nästan bra, det är den där unkna lukten av koriander som ställer till det... annars är det väldigt smidigt, ersatte CF med turkisk yoghurt i vanlig ordning. Majsen kom med Mossagårdslådan.



I Nigella bites så lagade hon vid ett tillfälle potatis med indisk touch serverade det med stekt ägg. Detta är riktigt gott, enligt henne så skall kryddblandningen räcka till 900 g potatis, enklast är att steka potatisen och smaksätta efter tycke och smak. Försök hitta hela kryddor i så stor utsträckning som möjligt



Nigellas Indiska potatis

900 g potatis i tärningar

0,5 tsk gurkmeja
0,5 tsk chilipulver
0,5 tsk bockhornsklöver
0,5 tsk nigellafrön
0,5 tsk svarta senapsfrön
0,5 tsk spiskumminfrön
0,5 tsk fänkålsfrön

Mortla kryddorna
Stek potatisen i så lite olja som möjligt, smaksätt med kryddblandningen och strö koriandern över och här kommer den stora fördelen med att ha egen festival, man kan ta persilja istället!

Servera med stekt ägg med rinnig gula.

Sen skulle det vara lite musik till och visst är Bollywood sound lite roligt men inte i längden och eftersom det är min egen festival får jag associera hur jag vill så det blir Norah Jones!!

Etiketter: