måndag, april 27, 2009

Parisare/Biff Lindström


Jag fick lön i fredags och passade på att storhandla innan jobbet. Jag var nere på ICA MAXI i vanlig ordning och hittade ekologisk nötfärs från KC Ranch, den kostade 10 (tio) kronor mer än ICA:s vanliga nötfärs / kilo, vilket i sammanhanget är samma pris.
Jag uppskattar att man tar in lokala varor på ICA affärerna även om det innebär att jag måste gå på Malmborgs för ägg (Långhult) och åka upp till Löddeköpinge för korv( Borgeby vilt), mina föräldrar tog sig dit för korvens skull också och instämmer i lovkören. Åk du också!
Jag tycker väldigt mycket om färsrätter, men jag vill ha nötfärs ( eller vilt eller lamm)
I lördags gjorde jag parisare och Lindströmmare, förutom att det är gott är det en bra rätt att ta till när rödbetorna börjar anta en brun nyans...
Parisare är när man trycker fast färsen direkt på en kantskuren brödbit och sen steker det hela, serveras med stekt ägg på valfritt sätt ( jag vill ha mina ägg vändstekta med rinnande gula) Bilden är från dan efter när jag värmde 2 biffar, rostade en brödskiva och stekte ett ägg.

Biff Lindström 12 biffar 5-6 portioner kanske

6 hg nötfärs
4 msk ströbröd
1 msk potatismjöl eller majzena
1 dl vatten
1 ägg
1,5 tsk salt
malen svartpeppar
1 liten, liten hackad lök, mjukstekt eller finriven rå
1,5 dl fintärnade/hackade inlagda rödbetor
8 inlagda gurkskivor, hackade
1 msk kapris, även den hackad

Blanda samman ströbröd, potatismjöl, vatten, ägg, salt och peppar och låt det svälla. Blanda samman resten av ingredienserna och rör samman det ordentligt. Forma biffar som stekes i smör,jag brukar blanda med solrosolja.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Parisare är även en av våra favoriter. Fast har aldrig provat med stekt ägg till men skall testa ikväll. Behövde ett tips till mat ikväll och tackar så mycket.

2:00 em  
Anonymous Anonym said...

ÄR DU DUM I HUVET?!

4:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home