torsdag, maj 28, 2009

Italienska brödknutar


Eftersom jag läst "aglio e olio" och inte "Lucullian delights" så har jag missat "bread baking babes" När jag nu hittat den kunde jag inte låta bli att baka dessa italienska knutar. Jag hade problem med receptet första gången, vet inte om det var mjölet ( som andra har vittnat om ) eller om det var min förkylningstinna hjärna som inte hängde med.
Jag har gjort om receptet till andra gången men vill du ha orginalet får du gå hit Oj! det verkar som jag kan länka igen!!!. Där kan du också se hur man bakar ut knutarna, vilket jag tycker var väldigt kul. Brödet har en tät mjuk textur och man skulle kunna säga att det är som en brioche fast med bättre fettsyresammansättning...
Smöret skall egentligen vara "lard" vilket jag tror är ister ( eller är det talg ) i alla fall så fanns det inget ister i affären. Förr såldes det som "absolut rent matfett" det kanske finns fortfarande...?
Jag vet att man förr använde ister när man bakade skorpor för att de skulle bli extra möra, jag stod och tittade ett tag på kokosfettet, men paketen var så stora och jag hade smör hemma.
Min hushållsvåg har gett upp så alla mått är i dl.

Italienska knutar 16 stooora bullar

Dag 1
Fördeg sk. biga
6 dl vetemjöl special
1 bit jäst av en ärtas storlek
3 dl kallt vatten

Rör ut jästen i vattnet och blanda ihop alltsammans
Låt stå till nästa dag i rumstemperatur under plast eller lock

Dag 2
Fördegen
14-15 dl vetemjöl special
60 g smör ( eller 50+ som i kontaktannonserna )
4 dl ljummet vatten
0,5 pkt jäst
0,5 dl olivolja
0,25 dl honung
1 msk salt

Fördela smöret i mjölet med fingertopparna.
Ta den mindre mjölmängden till att börja med
Lös upp jästen i vattnet och tilsätt även oljan och honungen, rör så det löser sig
Knåda samman alltsammans, knåda tills det släpper bunken och ställ det sen att jäsa till dubbel storlek.
Dela degen i önskat antal bitar och baka ut dem enligt länken ovan (eller på annat vis)
Låt jäsa igen till dubbel storlek och grädda i 200 grader ca 30 minuter.

Ett utmärkt utflyktsmackebröd som även funkar som hamburgerbröd. Det var kul att baka något nytt som omväxling till att surdegsbröd det har blivit sista tiden...Usch vilka problem man har!!

2 Comments:

Blogger bakmammorna said...

Å vad goda de ser ut!!

8:58 em  
Blogger MiaP said...

Det finns isster i lite större butiker eller där efterfrågan finns.

6:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home