måndag, maj 25, 2009

Polska pepparkakor och sernikfrossa

jag har varit i Polen i helgen och fått lite SPA behandlingar som massage, manikyr, pedikyr och ansiktsbehandling, med undantag för att få mina pormaskar klämda så var det väldigt skönt och jag kan nu briljera med franska naglar.
Här kommer den första rapporten som handlar om mat

Polska pepparkakor, fanns även en större variant i form av hjärtan. Polska pepparkakor är även smaksatta med mint i dosen av att man borstar tänderna samtidigt som man äter, dessutom har de den glaze ( troligen florsocker och vatten) som man verkar gå lös med på de flesta bakverk...
Sen har man sernik...

...och ännu mer sernik

och det fanns ytterligare sorter som man inte hinner testa på en helg. På många ställen fick man visa hur stor bit man ville ha och så vägdes den, så man hade kunnat testa flera sorter. Den andra sorten här har maräng på toppen, men det fanns med jordgubbar, rabarber, vallmofrö mm mm.
Den första biten tillsammans med kaffe på ett vanligt polskt fik i centrum kostade 9 zloty vilket är ca 25 kronor. Den andra biten åts på strandpromenaden och var lite dyrare, kommer dock inte ihåg priset.
Jag har tidigare lagt ut ett recept på hemgjord sernik från Dominickas kokbok och det receptet står sig väl i konkurrensen, jag är faktiskt benägen att hålla med Dominicka att hennes mamma gör den godaste!! Receptet använder sig av kesella som gör att serniken blir lättare i konsistensen.