tisdag, februari 03, 2009

Matsedelsplanering

Matplaneringen nuförtiden går till så att jag planerar 5 måltider. Använder ett litet tecknat formulär som jag laddat ner från en amerikansk site och länkat till tidigare, bara för att jag tycker det är fint, det funkar lika bra med ett vanligt papper
Jag försöker använda det som finns hemma i så stor utsträckning som möjligt och 2 saker skall vara färdiglagat och typ bara värma, en rätt skall vara soppa. Sen skriver jag ner det som skall kompletteras och handlar hem det. Det handlar inte om vanlig veckoplanering utan är mera ett sätt att se till att det finns riktig mat att äta eller laga hemma. Formuläret har 6 "dagar" och den sista använder jag för något extra tex om det är något som jag planerar att baka eller koka lite sylt etc. Det behöver inte handla om hela måltider heller utan kan vara en liten grönsaksrätt eller en drink som jag vill testa.
Låter präktigt och bra va??
Förra veckan tog jag fram köttfärs från frysen för jag hade tänkt laga Saras skomakarlåda med rotfruktskross och bacon som jag hittade i COOPs januaribrochyr. Nu var det lite råkallt just den dan och jag ville inte gå ut och handla så det blev köttbullar med detta morotsfräs


Morotsfräs med lime och rostade frön:
2 morötter och 2 salladslökar fräses i lite olja, krydda med timjan, salt och peppar och pressa över 0,5 lime. Toppa med rostade frön i detta fallet blandat med soltorkad tomat.



Rödbetssoppa stod också på pappret och denna gång mixade jag den och smaksatte med dadelbalsamvinäger, som jag köpt på Oil and Vinegar. Jag vet inte om det var mixningen eller vinägern som gjorde det, men det blev extra gott. Hade ett kokt ägg i kylen som fick hänga med.

Ibland finns det sådana här saker som man kan få i små paket och burkar när man hälsar på hos föräldrarna:


Ankbröst med apelsinsås

Sen är det vissa saker som man inte skriver på listor eller planeringar men som kommer med hem i alla fall:

Ekologiskt smågodis från Sjölunda gård. Tyvärr så är godis gott och detta är faktiskt godare än annat smågodis, 22 kronor för 150 gram tycker jag dessutom är rimligt

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej! nyfiken på listan du pratar om men var hittar jag länken? Blir lite väl mkt att gå igenom allt:-))

vore kul med nån annan stil på matlistan *ler*

Kram Monica i Nyköping

2:01 em  
Anonymous Anonym said...

jag blev också nyfiken på den där listan... och sugen på godiset. håller med om att det är godare än annt smågodis. /Anna i Uppsala

10:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home