onsdag, januari 14, 2009

Heta kikärtssnacks


Hittade receptet i den lilla mellanöstern kokboken som jag fick köpa tillsammans med en känd svensk dagstidning.
Det blir väldigt mycket kikärtor, det blir väldigt flottigt, vilket syns på bilden och det är inget jag skulle bjuda på till öl med risk att min soffa skulle få en massa fettfläckar, det räcker med allt katthår...
Jag skulle dock kunna tänka mig att tillaga kikärtor på detta viset, dvs rosta dem i ugnen och bjuda dem till en buffé.

Heta kikärtssnacks 9 dl enligt boken

4 dl torkade kikärtor, blötlagda minst 10 timmar
3 msk majsolja ( jag använde rapsolja )
1 msk japansk soja
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk mald koriander
1 tsk cayennepeppar
1 tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta, pressad eller riven
2 tsk salt
1 msk rapsolja ( tog jag inte med)

Man blandar helt enkelt alla kryddorna med kikärtorna och oljan, jag skippade vitlöken och cayennepepparn, mitt paprikapulver är åt det starka hållet. Sen bredde jag ut det på ett bakplåtspapper och rostade det i ugnen 40 minuter, vilket är dubbla tiden mot i boken.

Nu funderar jag på att testa Wasabiärtor...med 1 msk olja...