tisdag, februari 03, 2009

Banan och chokladskorpor


Jag har tidigare berätat om min förtjusning över förra AoM och reportaget Nystart.
Dessa skorpor kommer ochså därifrån, dock fick jag dubbelt så många och om jag har gjort fel skulle det innebära att mina rullar skulle varit 1,5 cm tjocka och så fel har jag inte på ögonmåttet...När jag smakade dem första gången, dvs när jag skar dem gillade jag dem inte för de är inte så söta som vanliga skorpor, men sen har de vuxit och nu är de slut...

Biscotti med mörk choklad och valnötter som de heter i tidningen, fast egentligen har tryckfelsnisse varit framme och gjort om valnötter till hasselnötter.
80 stycken som förhoppningsvis då bara innehåller 45 kcal/st

100 g valnötter, jag rostade mina, finhackade
50 g smör, smält och avsvalnat
1 banan, mogen!
50 g mörk choklad, grovt hackad
3 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl + lite till utbakning
2 tsk bakpulver
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker, jag tog 1 krm av ekologiskt ren malen vanilj
2 ägg
1,5 dl neutral olja

Blanda alla torra ingredienserna, mosa bananen och blanda med ägg, smör och olja, blanda alltsammans till en deg.
dela i 3 bitar och rulla ut 3 cm tjocka rullar och lägg dem på en plåt. Grädda i 225 grader ca 15 minuter, givetvis något längre i min ugn. Låt de svalna något och skär dem sen i sneda skivor. Sätt in dem i ugnen igen ca 10 minuter med sidorna upp, vänd dem efter halva tiden. Dämpa värmen till 75 grader, sätt en slev eller något som håller luckan på glänt och låt de stå inne 1 timme, stäng sen av ugnen och låt de stå inne på eftervärmen.